Gode råd

Her kan finde gode råd til hvordan yogapraksissen fungerer – både før og efter

cropped-toppicture22.jpeg

Tag bekvemt tøj på

– t-shirt/top, shorts eller gamacher/tights og bare fødder. Tag løse smykker af og ingen parfume og barbersprit. Medbring din yogamåtte, et håndklæde og et tæppe til afspændingen.

• Efter yogaen kan du lade sveden sidde

– din hud genoptager udskilte mineraler og hormoner. Tag et brusebad før, så du er ren og klar til yoga.

• Gør yoga på en let mave

– og spis derfor ikke stort de sidste par timer inden. Er du sulten, så spis lidt frugt eller yogurt, som hurtigt fordøjes.

• Drik ikke den sidste time før yogaen

– men sørg for at få rigeligt med væske i løbet af dagen. Hvis du er tørstig, så drik lidt vand.

• Under praksissen skal du ikke drikke

– da det køler dig ned og modvirker nytten.

• Ved menstruation bør du ikke lave yoga

– eller gør det ihvertfald roligt. Lav ikke de omvendte stillinger i disse dage.

• Efter praksis hviler du 5-10 minutter.

– slap af med normalt åndedræt og tag lidt tøj på eller et tæppe over dig, så du ikke bliver kold.

• Yoga kan frigøre følelser

– f.eks. sorg, glæde, irritation, og det er bedst at acceptere og møde dem med åbenhed, respektere sig selv og sine reaktioner, især hvis det er svært. Du er altid velkommen til at tale med læreren.

• Den bedste nytte fås med morgenpraksis

– på tom mave og et friskt sind, selvom det kan tage lidt tid at passe ind i dagligdagen og kroppen er lidt søvnig om morgene 😉

• Det er din krop

– så lav yogaen til en rytme, som følger din egen vejrtrækning og mærk dine grænser.

• Du møder glæde og velbehag

– men sikkert også ømhed og negative følelser. Forsøg at være afslappet og lydhør for hvad din krop fortæller dig om dig selv. Lyt og lær dine grænser at kende – det er her yogaen starter.

• Ved graviditet

– anbefaler vi at holde pause de første 3 måneder og derefter fortsætte en tilpasset praksis under en lærers vejledning, og starter roligt op igen, når du har født, da amningen er vigtig og kan begrænses ved kraftig fysisk udfoldelse.

• Astanga yoga styrker din livsenergi

– og kan føre til personlig udvikling af krop, sind og sjæl.